Andakter/Ukas andakt: Tilhører ikke (uke 2)

Ukas andakt: Tilhører ikke (uke 2)

Av Gjermund Aglen  foto: piqsels.com/

«Dere tilhører ikke lenger dere selv. Dere er kjøpt og prisen er betalt. Bruk da kroppen til Guds ære!»

1. Kor. 6, 19b-20

Du tilhører ikke lenger deg selv! Gnostikere og Østens religioner setter et skarpt skille mellom ånden og materien, mellom det åndelige og det fysiske. Det fysiske er ondt, mens det åndelige er godt. Bibelen gir oss et annet bilde!

Gud er interessert i kroppen din! Han bryr seg om den fysiske verden, han har jo skapt den!

Derfor handler ikke kristen tro og trosutøvelse bare om åndelige øvelser og ritualer, det handler om hele livet. Det er ikke bare min sjel som tilhører Gud, det er ikke bare mitt åndelige liv han har omsorg for; nei min kropp tilhører ham, mitt sinn tilhører ham, min fornuft og mine følelser, alt jeg er tilhører ikke lenger meg selv, han har kjøpt meg!

Derfor skal min kropp, det fysiske mennesket jeg er, brukes til Guds ære. Jeg tilhører ikke lenger meg selv, jeg tilhører han som har kjøpt meg, og jeg tilhører dem han gir meg til.

De menneskene du har i livet ditt, den menigheten du er en del av, den familien du tilhører, er mennesker som har fått deg i gave. Gud har gitt deg til din ektefelle, dine barn og dine foreldre, til dine søsken i menigheten. Vær da en slik gave til disse menneskene, at Gud som har gitt dem gaven får ære!

Dere tilhører ikke lenger dere selv...